Sala Doświadczania Świata jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Głównym jej celem jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu.  Pobyt w Sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowane szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenia, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi.

W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami.  Stymulacja poszczególnych zmysłów w Sali Doświadczania Świata jest  ważnym źródłem rozwoju każdego niepełnosprawnego dziecka gdyż:

  • zwiększa jego aktywność i motywację do poznawania
  • zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu
  • wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku
  • zwiększa ofertę poznawania różnych bodźców (zwiększa bazę doświadczeń)
  • zwiększa wrażliwość
  • poprawia orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni
  • motywuje do podejmowania aktywności
  • przyczynia się do nabierania świadomości istnienia i odrębności od otoczenia
  • doskonali pracę poszczególnych analizatorów
  • wpływa na rozwój wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych

Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:

Wzrok:

  • zyskanie poczucia i świadomości światła,
  • ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
  • usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
  • poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.

Słuch:

  • ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
  • poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
  • zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
  • ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.

Stymulacja przedsionkowa:

  • ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
  • orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
  • poprawianie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie aktywności.

Dotyk:

  • poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
  • poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
  • ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • rozwój aktywności ruchowej.


Nasza Sala wyposażona jest w :

  • Kącik Lustrzany z pióropuszem światłowodów, który pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (swojej mimice, gestykulacji, ruchach), co wpływa na kształcenie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni. Dzięki obserwacji siebie zapamiętuje wyraz twarzy przy różnych emocjach, uczy się naśladownictwa.
  • Projektor gwiezdny- laserowy kosmos, który pozwala osobom patrzącym zrelaksować się i wyciszyć. Najlepsze efekty terapii uzyskuje się włączając podczas projekcji muzykę relaksacyjną.
  • Łóżko wodne, które pozwala na wykonywanie ruchów m.in. kołysania. Umożliwia odczuwanie własnego ciała przez osoby z wieloraką niepełnosprawnością.
  • Baldachim światłowodów, służy do stymulacji wzroku – obserwacja zmieniających się kolorów. Doskonale ćwiczy zmysł dotyku – chwytanie, ruszanie, głaskanie światłowodów.
  • Projektor Mathmos, którego jego podstawowym celem jest uwrażliwianie zmysłu
    wzroku na bodźce wizualne, koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się na ścianie barwach i obrazach, rozwijanie kontroli nad pracą oczu – wyrabianie celowego spojrzenia w określone miejsce, umiejętności wodzenia wzrokiem za poruszającymi się obrazami.
  • Tor świetlno – dźwiękowy z tablicą kurantów, który ma wpływ na zmysły wzroku (różne kolory), słuchu (różne dźwięki, tony), dotyku. Doskonali koncentrację uwagi (skupianie wzroku na kolorach), sprawność manualną (przyciskanie przycisków), koordynację wzrokowo – ruchową, rozwija równowagę (podczas chodzenia po kolorowych polach).
  • Tablicę Kolorowa Drabina, która wykorzystywana jest w celu prowokowania wydawania dźwięków oraz poznawania zależności pomiędzy dźwiękiem a wrażeniami wzrokowymi.
  • Interaktywną kolumnę wodną, która to stymuluje wzrok – dziecko obserwuje zmieniające się barwy i ruch bąbelków. Doskonale stymuluje dotyk – dziecko może przytulać się twarzą lub całym ciałem odczuwając delikatne wibracje. Ma możliwość głaskania, dotykania rękoma, stopami, łapania pojawiających się rybek.
  • Podświetlane blaty, które służą do stymulacji wzroku i dotyku. Wykorzystuje się żelowe figury geometryczne, litery czy też cyfry. Stymulacja dotyku, to wykorzystanie materiałów sypkich takich jak np. piasek.